Taiwanese regulators declined to renew the licence of a major news channel Wednesday, saying interference by its staunchly pro-China owner had violated press freedom.

The unanimous decision by the National Communications Commission targeting CTi is the first time it has rejected a news channel’s licence.

Photo: Alan Wu, via Flickr.

Regulators took aim at the station’s major shareholder Tsai Eng-ming, the billionaire head of food company Want Want and a businessman with extensive investments in mainland China.

He has sparked criticism in the past for being overtly pro-Beijing and imposing his own political preferences on the media outlets he owns.

The NCC accused Tsai of making direct and indirect interventions in news coverage by CTi.

“This is to tell all conglomerates that want to buy the media to respect journalistic professionalism and independence… to keep their proper distance,” NCC chairman Chen Yaw-shyang told reporters after the ruling.

Unlike authoritarian China, where the state-run media is heavily censored, democratic Taiwan has a lively, free and often rambunctious press.

Tsai Ing-wen
Tsai Ing-wen. Photo: Taiwan President Office, via Flickr.

Many of the large media outlets are openly partisan, backing Beijing-friendly politicians or their opponents.

Taiwan is self-ruled but claimed by China, which has vowed to one day seize it.

Beijing openly advocates for politicians or parties that favour closer ties with the mainland and loathes current leader President Tsai Ing-wen because she views the island as sovereign and not part of “one China”.

False reports

In a statement, Tsai’s ruling Democratic Progressive Party (DPP) said it respected the judgement by NCC, describing the decision process as “open and transparent”.

National People's Congress npc beijing great hall
The Great Hall in Beijing. File Photo: Lukas Messmer/HKFP.

But the opposition Kuomintang party — which favours closer ties with Beijing — condemned the decision.

In a post on its Facebook page, CTi wrote: “The Tsai government shuts down Cti. Freedom of the press is dead.”

CTi’s licence expires next month and it can appeal the decision.

According to NCC, CTi received the highest number of public complaints in recent years and has been fined 23 times by regulators, often for poorly sourced or incorrect reporting.

One example was a false report that local farmers had to dump massive quantities of pomelo last year because they were unable to sell their produce to China due to soured relations with Beijing.

Taiwan Cti
Cti says on its website that it oppose the decision to remove its channel. Photo: Cti screenshot.

Some analysts and DPP lawmakers accused CTi of spreading disinformation to fan anti-government sentiment in the run-up to the January presidential election.

Allegations had swirled over Chinese spying and influence operations ahead of the vote, prompting the DPP-dominated parliament to enact an “anti-infiltration bill” late last year.

Beijing has stepped up military and diplomatic pressure on Taiwan since Tsai came to power in 2016.

But the hardline campaign backfired with Tsai winning a second term in a landslide.

Support HKFP  |  Policies & Ethics  |  Error/typo?  |  Contact Us  |  Newsletter  | Transparency & Annual Report | Apps

Help safeguard press freedom & keep HKFP free for all readers by supporting our team

contribute to hkfp methods
YouTube video

Support press freedom & help us surpass 1,000 monthly Patrons: 100% independent, governed by an ethics code & not-for-profit.

Success! You're on the list.

AFP is a global news agency delivering fast, in-depth coverage of the events shaping our world from wars and conflicts to politics, sports, entertainment and the latest breakthroughs in health, science and technology.